Český jazyk a literatura |
Využívá znalostí o jazykové normě při tvorbě vhodných jazykových projevů podle komunikační situace.
Využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů.
Uvádí základní literární směry a jejich významné představitele v české a světové literatuře období od konce 18. století do poloviny 19. století.
Rozlišuje a příklady v textu dokládá nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby a zásady tvoření českých slov, rozpoznává přenesená pojmenování, zvláště v ustálených slovních obratech, úslovích a rčeních. |
výběr vhodných jazykových prostředků pro tvorbu útvarů prostě sdělovacích, odborných, publicistických a uměleckých
formování novodobého českého národa, pojem „národní obrození", fáze NO, Dobrovského a Jungmannova generace, Palacký, ohlasová poezie
slovotvorné způsoby: odvozování, skládání, zkracování, slovotvorný rozbor, slovotvorný základ a prostředek, přenesená pojmenování (jejich typy) |
práce s textem, četba v hodině - vybraná literatura ze seznamu + zápis do přiloženého pracovního listu
charakteristika - slohová cvičení |
Anglický jazyk |
Rozumí krátkým a jednoduchým textům, vyhledá v nich požadované informace.
Ve vhodném programu vytvoří digitální dokument v anglickém jazyce. |
- porozumění běžným označením a nápisům na veřejných místech, které se týkají např. orientace, upozornění, varování, zákazu, časových údajů
- práce s prezentačním programem |
Výchova demokratického občana, občan, občanská společnost a stát – demokratické tradice anglicky mluvících zemí.
Digitální kompetence - vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomocí digitálních prostředků |
Španělský jazyk |
rozumí jednoduchým pokynům a otázkám učitele, které jsou pronášeny pomalu a s pečlivou výslovností a reaguje na ně
rozumí jednoduchým informačním nápisům a orientačním pokynům |
"reakce na jednoduché verbální pokyny učitele při práci s učebnicí, pohybu ve třídě a řešení jazykových úkolů
porozumění jednoduchým otázkám souvisejícími s osvojovanými tématy" |
sloveso ir + inf. - blízká budoucnost, ve čtvrtek 19. opakovací testík
orientace v prostoru - město (opakování), letiště - nová slovní zásoba |
Německý jazyk |
Vyplní základní údaje o sobě ve formuláři. |
•zápis a doplňování slov a slovních spojení |
PT:Osobnostní a sociální výchova - sociální rozvoj - Komunikace
Vazba ich möchte + infinitiv.
Předložky se 3. pádem.
Slovesa s odlučitelnou předponou.
Téma: In der Stadt |
Matematicko fyzikální základ |
Matematizuje jednoduché reálné situace s využitím funkčních vztahů
Načrtne a sestrojí obraz rovinného útvaru ve středové a osové souměrnosti, určí osově a středově souměrný útvar (dlouhodobý architektura - úkol spojený s EV)
Užívá metrické vlastnosti rovinných útvarů při řešení úloh a praktických problémů
Určí hodnotu výrazu |
• vyhledávání funkčních závislostí v situacích reálného života (spotřeba energií v domácnosti)
• osová a středová souměrnost
• vyhledávání souměrných útvarů
• Pythagorova věta
• významné vlastnosti geometrických útvarů (výpočet výšky trojúhelníku a jiných úloh početní geometrie)
Hodnota výrazu |
|
Člověk a společnost |
charakterizuje emancipační úsilí významných společenských skupin.
porovná jednotlivé fáze utváření novodobého českého národa v souvislosti s národními hnutími vybraných evropských národů
respektuje kulturní zvláštnosti i odlišné názory, zájmy, způsoby chování a myšlení lidí, zaujímá tolerantní postoje k menšinám.
ukáže na mapách jednotlivých světadílů místa hlavních aktuálních politických změn v celosvětových souvislostech |
Národní obrození - úvod
Lidská práva
Příklady vývoje názoru na význam zeměpisné polohy státu, hlediska politiky v celosvětových, globálních souvislostech a vztazích |
- propojení s ČJ
Deklarace práv člověka a občana, deklarace z roku 1948, příběhy ze zemí, kde lidská práva nejsou dodržována, práce s textem současných českých autorů - vyvozování
PT: Osobnostní a sociální výchova, Výchova demokratického občana, Globální výchova
Cesty Ameriky - důležitost, možnosti a vývoj dopravy |
Estetická výchova |
Zaznamenává vizuální zkušenost, i zkušenosti získané ostatními smysly, zaznamenává podněty z představ a fantazie.
Interpretuje umělecká výtvarná vyjádření současnosti i minulosti; vychází při tom ze svých znalostí historických souvislostí i z osobních zkušeností a prožitků.
Využívá své individuální hudební schopnosti a dovednosti při hudebních aktivitách.
Zpívá dle svých dispozic intonačně čistě a rytmicky přesně |
výtvarná interpretace zkušeností a představ
výtvarné umění období probíraného souběžně ve vzdělávacím oboru dějepis
hudební aktivity, zpěv s hudebním doprovodem
rap, deklamace |
|
Informační a komunikační technologie |
|
tvorba online plakátu, interaktivní prezentace |
Práce s Canvou |
Tělesná výchova |
Osvojované pohybové dovednosti vhodně aplikuje v košíkové, volejbalu a zařazovaných doplňkových sportech.
Spolurozhoduje osvojené hry a soutěže.
Usiluje o zlepšení své tělesné zdatnosti.
Podílí se na programech podpory zdraví v rámci školy a obce.
Z různých spůsobů chování lidí vyvozuje osobní zodpovědnost ve prospěch aktivní podpory zdraví. |
Míčové sporty.
Kondiční cvičení a doplňkové sporty.
Makronutrienty a mikronutrienty.
Jídelníček teenagera.
Skladování potravin. |
LonCup - stolní tenis. |
Člověk a svět práce |
uvede příklady dávek a příspěvků ze státního rozpočtu. |
• sociální politika státu, důvody a zdroje |
podpora v nezaměstnanosti, hmotná nouze, příspěvěk na bydlení, porodné, pohřebné, příspěvek na dítě |
Člověk a příroda |
Používá pojmy atom a molekula ve správných souvislostech.
Rozlišuje hlavní půdní typy a půdní druhy v naší přírodě. |
částicové složení látek - molekuly, stavba atomu
půdní druhy, půdní typy; hospodářský význam půd |
PT: Environmentální výchova, lidské aktivity a problémy životního prostředí - zemědělství a životní prostředí, ekologické zemědělství." |